Többek között a következőkről rendelkezik:
- Már
négy éves kortól az óvodába kényszeríti azokat a gyermekeket is, akiknek a
szülei ezt ellenzik, miközben a súlyos óvodapedagógus-hiány miatti
minőségromlás következtében inkább a feltételek rugalmassá tétele lenne
indokolt.
- Egy
arctalan hivatalos szervre bízva lehetővé teszi, hogy a 6 éves korukat
betöltött gyermekeket akár az őket ismerő óvoda szakmai véleménye ellenére is
erőszakosan az iskolába kényszerítsék.
- Nem
teremti meg sem az anyagi, sem a személyi feltételeit annak, hogy az iskolák
szakszerűen, az iskola keretein belül foglalkozzanak azokkal a sajátos nevelési
igényű, tanulási, magatartási zavarral küzdő vagy hátrányos helyzetű
gyermekekkel, akik számára a magántanulói státusz eddig is kényszer, és nem
választható alternatíva volt, így fennáll a veszélye, hogy ezeket a gyermekeket
az intézményrendszer továbbra is hatékony segítség nélkül kiveti magából.
- Meggátolja
a szülőket abban, hogy színvonalas tanulócsoportokat alapítva vagy családi
körben, otthonukban oktatva saját döntésük szerint kimenekíthessék gyermeküket
a gyenge állami oktatási rendszerből. Elvész a szülő azon joga, hogy gyermeke
számára a szerinte legmegfelelőbb oktatási formát válassza.
- A
kötelező osztályozás bevezetésével beavatkozik azoknak az alternatív oktatási
intézményeknek a szakmai munkájába, ahová a szülők épp azért íratták
gyermeküket, hogy elkerüljék a hagyományos osztályzásra épülő módszertant.
- A
beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók számára olyan
külön foglalkoztatást ír elő, amelynek megvalósítása a fennálló szakember- és
tanárhiány mellett nem kivitelezhető.
- Megakadályozza,
hogy a tanárok az általuk szakmailag legalkalmasabbnak ítélt tankönyveket
használják.
- A
tankönyvkiadásban járatlan egyházak számára megteremti a tankönyvkiadás
lehetőségét, miközben a nagy szakmai tapasztalattal rendelkező, nemzetközi hírű
tankönyvkiadókat ellehetetleníti, ezzel tovább fokozzák a szektorsemlegesség
ellehetetlenülését, az egyházi oktatás jobb helyzetbe hozását, miközben az
egyházi iskolák zöme váltja ki az oktatási szegregációt.
- Az
intézményvezetők megbízásánál megszünteti a tanárok, szülők és diákok
véleményezési jogát, így az aktuális hatalom korlátlanul, a szakmai alkalmasság
vizsgálata nélkül az intézményvezetői székbe helyezheti a saját embereit.
- Megteremti
a már megbízott intézményvezetők azonnali eltávolításának lehetőségét, ha a
legkisebb mértékben – például pusztán egy nem preferált civil szervezet iskolai
előadása miatt – kellemetlenné válnak a hatalom számára.
- Lehetőséget
biztosít a pedagógusok terheinek további növelésére, miközben a tanárok már
most is emberileg és szakmailag is a végletekig túl vannak terhelve.
A
törvénytervezetben több helyen is megjelenő, ismeretlen szempontok szerint
működő új hivatalos szerv újabb fenyegetést jelent a szakmaiságra. Egy
arctalan, bürokratikus hatóság nem képes helyes pedagógiai döntéseket hozni;
ehhez helyi ismeret, rugalmasság, szakértelem és személyesség lenne szükséges.
A
törvénymódosítást nem előzte meg szakmai egyeztetés; miközben a módosítások
gyermekek, tanárok, szülők millióit érintik. A törvénymódosítás benyújtásával a
kormányzat szakmai vákuumba került.
A jó
oktatás alapja a bizalom légköre; a tervezett törvénymódosítás épp ezt a
bizalmat rombolja tovább.
Követeljük
a törvényjavaslat azonnali visszavonását! Követeljük az oktatás valamennyi
kérdéséről valódi, az érintettek és a szakértők bevonásával zajló érdemi
egyeztetést!
Nem
mondunk le arról, hogy gyermekeink számára minőségi oktatást teremtsünk, és
ezért készek vagyunk tenni is!
Az
oktatás gyermekeink és az ország jövőjét meghatározó, pártérdekek felett álló
közös nemzeti ügyünk.
Csatlakozó
civil szervezetek:
- Agóra
Oktatási Kerekasztal - Akadémiai
Dolgozók Fóruma - Alapítványi
és Magániskolák Egyesülete - Amnesty
International Magyarország - Civil
Közoktatási Platform - Cseve
Csoport - Dunakanyar
Oktatási Műhely Alapítvány - Főnix
Mozgalom - Hálózat
a Tanszabadságért - Haver
Alapítvány - Hívatlanul
Hálózat - Igazgyöngy
Alapítvány - Kék
Erdő Alapítvány - Közösségépítő
Mozgalom - Magyar
Anyák - Magyar
Pedagógiai Társaság - Magyartanárok
Egyesülete - Másállapotot
a Szülészetben Mozgalom - Oktatási
Vezetők Szakszervezete - Ökotárs
Alapítvány - Pedagógusok
Demokratikus Szakszervezete - Pedagógusok
Szakszervezete - ReSuli
– a Megújuló Oktatásért Alapítvány - STEP –
Szegedi Tanárok Együttműködési Platformja - Szikra
Tehetséggondozó Egyesület - Szülői
Hang Közösség - Szülői
Összefogás Gyermekeink Jövőjéért - Tanítanék
Mozgalom - Tankönyvesek
Országos Szövetsége - Társaság
a Szabadságjogokért - Tehetséges
gyerekek és szüleik – Átütő fejlődésű gyerekek és szüleik - Természetes
Élet és Gyermeknevelés Alapítvány - Történelemtanárok
Egylete - Válaszkész
Szülők Egyesülete
Csatlakozó
pártok, képviselők:
- Demokratikus
Koalíció - Jobbik
Magyarországért Mozgalom - Lehet
Más a Politika - Magyar
Szocialista Párt - Momentum
Mozgalom - Párbeszéd
- Bősz
Anett (független) - Szél
Bernadett (független)