A szlovákiai roma gyerekeknek továbbra is egy olyan előítéleteken alapuló iskolai rendszerben kell tanulniuk, amelyik jogellenes elkülöníti őket és aláássa a valódi oktatáshoz való jogukat. A szegregáció szegénységre és kirekesztettségre kárhoztatja a roma tanulókat. Az Amnesty International és a European Roma Rights Centre (ERRC) új jelentése.
Rossz
minőségű oktatás
A
roma gyerekek által a szegregált vagy speciális osztályokban
kapott oktatás színvonala olyan alacsony, hogy alig páran tudják
16 éves koruk után folytatni az iskolát. A pár szerencsés
számára is gyakorlatilag csak a szakiskolák maradnak, nagyban
csökkentve ezzel a jövőbeni munkavállalási lehetőségeiket.
Az
egyik vizsgált helyszínen a magán szakiskolát egy közeli gyár
tartja fenn. Az idejáró roma tanulók elmesélték, hogy az
idejüket azzal töltik, hogy a cég által később eladott
elektromos kapcsolókat rakják össze. A lányoknak pedig ott van a “Praktikus nő” (Praktická Žena) képzés, amelyben egy
országos képzés részeként főzni és takarítani tanulhatnak,
hogy később “jó feleség” legyen belőlük.
A
tanulási lehetőségeket nagyban csökkenti a tanárokban – akik
szinte semmit nem várnak el a roma tanulóktól – mélyen gyökerező
előítélet. Az egyik tanár az iskoláját “kicsi állatkertnek”
hívta. Egy másik szerint a romák “egymás között szaporodnak,
a vérfertőzés nagyon gyakori”, majd nekiállt elmesélni a
tanulók “nem reális” álmait:
“Mindegyikük
tanár vagy orvos akar lenni… óriási a különbség a vágyaik és
aközött, hogy végül hol végzik. Bár főleg az idősebb fiúk
már realistábbak, belőlük például kőműves lesz.”
Téves
diagnózis
A
jelentés azt is bemutatja, hogy több tucat roma gyereket
diagnosztizálnak félre, mert előítéletesek azok a szakemberek,
akik a speciális iskolába küldik őket. A kutatók által
meglátogatott egyik helyen nagyjából a roma gyerekek harmadát
nyilvánították középsúlyos értelmi fogyatékkal élőnek. Az
egyik megkérdezett roma nő elmesélte, teljesen sokkolta, amikor a
pszichológus által “nagyon okosnak” nevezett fiát végül
indoklás nélkül speciális iskolába küldték.
A
szülők elmondása alapján a speciális iskolák tanulói gyakran
nem vihetik haza a tankönyveiket és házi feladatot sem kapnak. Sok
roma gyerek a szlovákot csak második nyelvként beszéli, ami
nagyban csökkenti annak a lehetőségét, hogy részt tudjanak venni
a szlovákul beszélő társadalom életében. Több szülő azt
mesélte, hogy a gyerekének rajzolnia vagy festenie kellett a
szlovák órák alatt, egy 17 éves fiú apja pedig azt mondta, hogy
a fia úgy fejezte be a speciális iskolát, hogy nem tanult meg
olvasni, írni vagy beszélni szlovákul.
Az
Amnesty International és az ERRC felszólítja az Európai
Bizottságot, tegyen meg mindent, hogy a szlovák szabályozás
megfeleljen az uniós hátrányos faji megkülönböztetés elleni
irányelvének, és adjon ki egy indokolással ellátott véleményt
Szlovákia ellen, amely az utolsó lépés a bírósági eljárás
előtt.
“A szlovákiai oktatási rendszer a kezdetektől
fogva megfosztja a roma tanulókat a jövőjüktől, és egy
megalázóan szűk pályát tesz csak számukra elérhetővé, amivel
csak növeli és állandósítja a rasszizmust.” – mondta John
Dalhuisen, az Amnesty International európai és közép-ázsiai
igazgatója.
“A roma gyerekek iskolai elkülönítése
nem pusztán zavaró, hanem jogellenes. Ennek és nem a
valószínűsíthetően komoly uniós bírságoknak kellene
motiválnia a szlovák hatóságokat, hogy vessenek véget a
jelenségnek.”
Háttér
Az
Európai Bizottság 2015 áprilisában kezdeményezett
kötelezettségszegési eljárást Szlovákia ellen, mert a gyanú
szerint megsértették a hátrányos megkülönböztetés tilalmára
vonatkozó uniós szabályokat. Az eljárás még mindig tart. Ha
Szlovákia továbbra is jogellenes különít el gyerekeket, súlyos
pénzbírságokra számíthat.