A szervezet Still separate, still unequal: Violations of the right to education for Romani children in Slovakia [Még mindig külön, még mindig egyenlőtlenül: a roma gyermekek oktatáshoz való jogának megsértése Szlovákiában] címû jelentése szerint a speciális iskolákban elhelyezett roma gyermekek még mindig csökkentett tanterv szerint tanulnak, és gyakorlatilag semmi lehetőségük sincs a rendes iskolákba való visszaintegrálódásra vagy a középfokú oktatásba való bejutásra.
A jelentés felszólítja a szlovák hatóságokat arra, hogy egyöntetûen adjanak hangot azon elkötelezettségüknek, hogy a roma gyermekek oktatásában jellemző, széles körû szegregálódást megszüntetik, illetve arra, hogy haladéktalanul tegyenek intézkedéseket e folyamat megfordítására.
“A roma gyermekek egyéni képességeiktől függetlenül a norma alatti szinten részesülnek oktatásban a szegregált osztályokban. Az, hogy a kormány nem biztosítja a megfelelő oktatást e gyermekek számára, akadályt jelent jövőbeli foglalkoztatásukat illetően, és fokozza a romák kirekesztődési és szegénységi ciklusának mûködését” – közölte Nicola Duckworth, az Amnesty International európai és közép-ázsiai programigazgatója.
Az Amnesty Internationalt aggasztja, hogy a vizsgálatok lebonyolítása és a gyermekek speciális iskolában vagy rendes iskolák speciális felzárkóztató osztályában való elhelyezésekor alkalmazott kritériumok megkülönböztetést jelentenek, hiszen ezek során nem veszik kellőképpen figyelembe a kulturális és nyelvi különbségeket. A folyamatok értékelése során kiderült, hogy a speciális iskolákban vagy osztályokban elhelyezett roma gyermekek 50%-a esetében az elhelyezés téves alapokon nyugodott.
“Azok a gyermekek, akik a semmi közepén élnek egy putriban, ahol se áram, se folyó víz nincs bevezetve, nem tudják, hogy kell lehúzni a vécét és hogy hogyan kell használni a fürdőszobát. Egy ilyen gyermek azt sem tudja, hogy fogja meg a ceruzát, hogy rajzoljon, és hogy hogy beszéljen szlovákul, de ettől függetlenül alapvető joga van a megfelelő oktatáshoz” – mondja Nicola Duckworth.
Az Amnesty Internationalt aggasztja továbbá a csak romák látogatta iskolák és osztályok széles körû elterjedtsége. Szlovákia egyes részein az iskolák 100%-a szegregált. A szlovák törvény szerint a szülők jogosultak gyermekeik iskoláinak megválasztására. Ez a stratégia első ránézésre semleges, a valóságban azonban a szegregálódás egyik mozgatórugója. A szülői választás szabadsága több beszámoló szerint is azt eredményezte, hogy egyre többen veszik ki nem roma gyermekeiket a főleg roma gyermekek látogatta iskolákból. A szülői választás és az, hogy a roma gyermekeket nem lehet ingyenesen az iskolába szállítani, együtt hat a szegregációra, és radikális mértékben csökkentette a szlovákiai roma és más gyermekek közötti interakciót.
Bár Szlovákia kormánya határozottan állítja, hogy a szegregáció nem része a kormány hivatalos politikájának, mostanáig nem ismerték el ennek problémás mivoltát, és nem vállaltak valódi kötelezettséget ennek megállítására.
Az Amnesty International üdvözli a szlovák kormány által bevezetett különleges intézkedéseket, ideértve az előkészítő osztályokat, a tanárasszisztensek foglalkoztatását, az iskolák pénzügyi ösztönzését a roma gyermekek integrálására, illetve a roma gyermekekkel dolgozó tanárok képzését. Mindezen intézkedések azonban nem kötelezőek, számos esetben pedig nem kerülnek végrehajtásra helyi szinten.
Az oktatáshoz való jog más fontos emberi jogokhoz kapcsolódik, például a megfelelő lakhatás jogához. A szlovákiai roma lakosság kb. egyharmada él a városokon és falvakon kívüli településeken, ahol korlátozott vagy hiányzik a víz- és villamosenergia-ellátás, a higiéniás rendszerek, a burkolattal ellátott közutak és egyéb alapvető infrastruktúra. A romák nem megfelelő lakhatása jelentősen befolyásolja az oktatáshoz való joguk gyakorlásának képességét. A kelet-szlovákiai Letanovce melletti roma településen élő Katarina Kru�tenová a következőket mondta az Amnesty Internationalnak: “Csak egy gyertyánk van, és szeretnénk, ha a gyerekek itthon tanulnának, de ez nagyon hamar elég…”
“A romák ugyanazokra a dolgokra vágynak, mint Szlovákia lakosságának túlnyomó többsége. A kormánynak felelősséget kell vállalnia, és a roma gyermekek oktatáshoz való jogát támogatnia, óvnia kell, és eleget kell ennek tennie. Meg kell szüntetnie továbbá a romák szegregált és elszegényedett településeit.” nyilatkozta Nicola Duckworth.
“Igen fontos, hogy az Európai Unió, melynek Szlovákia is tagja, támogassa a kormány valódi törekvéseit a roma gyermekek oktatáshoz való joga rendszeres megsértésének kezelésében. Az Európai Unió ezt megteheti a szükséges pénzügyi és technikai segítségnyújtás útján, illetve annak biztosításával, hogy a roma közösség részt vesz az életét befolyásoló szakpolitikák és programok meghatározásának és végrehajtásának valamennyi szakaszában.”
Still separate, still unequal: Violations of the right to education for Romani children in Slovakia [Még mindig külön, még mindig egyenlőtlenül: a roma gyermekek oktatáshoz való jogának megsértése Szlovákiában] , AI Index: EUR 72/001/2007
http://web.amnesty.org/library/index/engeur720012007
Slovakia: Roma and the right to education, Factsheet [Szlovákia: a romák és az oktatáshoz való jog – Tények és adatok], AI Index: EUR 72/005/2007
http://web.amnesty.org/library/index/engeur720052007″http://web.amnesty.org/library/index/engeur720052007
Europe: Discrimination against Roma [Európa: a romák elleni megkülönböztetés], AI Index: EUR 01/012/2007 http://web.amnesty.org/library/index/engeur010122007″http://web.amnesty.org/library/index/engeur010122007
Az Amnesty International néhány szlovák iskolában arra kérte a roma gyermekeket, hogy rajzolják le, hogy mik szeretnének lenni, ha felnőnek. Ezekből a rajzokból kiderül, hogy a roma gyerekeknek ugyanolyan vagy hasonló elképzelésük és ambíciójuk van a jövőt illetően, mint a nem roma társaiknak. A Szlovák Kormánynak kötelessége a roma gyerekek szegregált oktatásának felszámolása és számukra egyenlő esélyek megteremtése, hogy a rajzaikban megfestett álmaikat megvalósíthassák.
Az Amnesty International javaslatai a szlovák kormánynak:
- azonnal hozza nyilvánosságra az egyértelmû és kétségtelen politikai elkötelezettségét a szegregált roma oktatás megszüntetésére,
- prioritásként kezelje a roma gyerekek oktatáshoz való jogát, mert az oktatas ingyenes és kötelező
- fordítsa vissza az oktatásban való szegregációt,
- módosítsa az iskolákról szóló törvényt, hogy a roma nyelv ugyanolyan elismerésben részesüljön, mint más kisebbségi nyelvek,
- dolgozzon ki egy hatékony mechanizmust a panaszok kivizsgálására. Ennek függetlennek és semlegesnek kell lennie, hogy minden elkülönítéssel kapcsolatos bejelentést pártatlanul vizsgálhasson,
- prioritásként kezelje a megfelelő lakhatást, tiszta vízhez való hozzáférést és a megfelelő higiéniai viszonyok megteremtését a roma közösség számára.