A Motiváció Oktatási Egyesület két tanodát működtet Csongrád megyében, a Szegedi Motiváció Tanodát és a Tiszaszigeti Motiváció Tanodát. Mindkettő csatlakozott a Te, én, mi és az emberi jogok tanodai keretek között nevű projektünkhöz. Most a szegedieket mutatjuk be.

A Motiváció Oktatási Egyesület célja, hogy a magyar oktatási rendszer, illetve az alkalmazott pedagógiai tartalmak, módszerek vizsgálatával és fejlesztésével elősegítsék a hazai oktatás megújítását. Vezetői kezdeményezték a Tanodaplatform hálózatot (tanodaplatform.hu), mely összefogja a hasonló célokért működő tanodákat.

A szegedi tanodába 30 diák jár rendszeresen 6-18 év között, és a mentorok 5-8 fős csoportokban foglalkoznak velük. Bár a tanoda megvalósításának programja januárban véget ért, a mentorok önkéntes alapon folytatják a komplex fejlesztőfoglalkozásokat (élménypedagógiai módszerekkel, szabadidős és sportprogramok szervezésével), egyéni fejlesztési tervekkel, közösen megfogalmazott szabályrendszerekkel és célokkal.

2015. április 10-én voltunk náluk először. Táibl Ágnes, a tanoda egyik mentora, a projekt során kapcsolattartónk, bemutatta nekünk a polgári ház egyik lakásába berendezett háromszobás tanodát. Gyerekek munkái a falon, képek, színek, csocsóasztal, társasjátékok, könnyen mozdítható székek, nagy szakmai gyakorlattal, többéves tapasztalattal rendelkező mentorok, napsütéses kis kert, és két óra után a különböző iskolákból érkező kicsi és kicsit nagyobb gyerekek.

Az első alkalom mindig nehéz, mert a képzőink idegenek a gyerekeknek, és nagyon gyorsan be kell bizonyítaniuk, hogy érdemes rájuk odafigyelni, mert ők is őszintén figyelnek rájuk. Petrás Zsuzsanna és Landy Annamária képzők ezeket a benyomásokat szerezték:

Mivel szép idő volt, úgy döntöttünk, hogy a tanoda udvarán tartjuk a foglalkozást. A gyerekek (és kamaszok) a kezdeti idegenkedés után egyre lelkesebben vettek részt a játékokban, és ezt a mentorok jelenléte sem törte meg.”

Érdekes volt látni, ahogy gyerekek és felnőttek együtt rajzolnak, színeznek, és korosztálytól függetlenül bármilyen csoport talál olyan tulajdonságot, ami minden csoporttagra igaz. Külön örültem, amikor néhányan a szünetben is velünk maradtak segíteni a tabló elkészítésében, amire már nem maradt időnk, és annak is, hogy a gyerekek egymással is megbeszélték, mit írjanak a kérdőívre, hogy az biztosan helyes legyen.”

Akkor éreztem magam legjobban, amikor a kezes játék után a szünetben néhány kislánnyal kivágtuk és felragasztottuk a kezeket, mert éreztem, hogy ők jól érezték magukat velünk.”

A tábor iránt sokan hevesen érdeklődtek, ez azt jelenti, visszavárnak minket.”

Képzőink

A második alkalommal három képzőnk – Petrás Zsuzsanna, Sipos Alexandra és Boros Tamás – tartotta a foglalkozást. Erről és az első alkalomról is írt nekünk Táibl Ágnes, a tanoda önkéntes mentora:

A névtanulós és részben önismereti játékok segítségével a csapat tagjai bemutatkoztak egymásnak. Megismerhettük a képzőket, és ők is kaptak egy kis szeletet a mi tanodánkból. A gyermekek körében a legnagyobb népszerűségnek a „kezes játék” örvendett, amely során a csapatoknak öt közös tulajdonságot kellett keresniük.”

A játékok alatt nem csak egymáshoz kerültek közelebb a gyerekek, de az önmagukhoz vezető útban is segítséget kaptak. A szerepjátékok alkalmával gyakorolhatták az elfogadást és az empátiát. Beleélhették magukat olyan emberek helyzetébe, akik segítségre vagy támogatásra szorulnak. Elmondásuk szerint saját életükben boldogok, és családjuk támogatja őket mindenben, örömmel töltik szabadidejüket barátaik társaságában.”

A gyermekek és a mentorok számára is érdekesek és újak volt a feladatok, melyek fokozott figyelmet és sokszor csapatmunkát igényeltek tőlük. Egyéni reflexióik, gondolataik teret kaptak egy-egy feladat megbeszélésekor. A gyermekek számára talán a legnehezebb feladat értékeik gyűjtése, majd ezen értékek valamelyikének elvesztése volt a SORS által. Számukra a legnagyobb érték a család, a barátok és a boldogság.”

Következő találkozási pontok: május 8. és 22.

Az utolsó alkalommal szeretnénk még találkozni a szülőkkel, hogy megbeszéljük velük a tapasztalatokat, és a június 23-26. között megszervezendő tábort.

Köszönjük a képzőknek és a mentoroknak is, hogy Szegeden is ott lehetünk a gyerekekkel!

Aki szeretne többet is megtudni a kezdeményezésről, figyelemmel kísérni a 14 hónapos – Norvég Civil Támogatási Alapnak köszönhető – projektünket, annak ajánljuk az Amnesty International Magyarország Emberi Jogi Oktatás facebook-oldalt. Aki pedig szeretne belelátni a Motiváció Műhely munkájába, annak ajánljuk a Motiváció Műhely facebook-oldalt és bemutatkozó kisfilmjüket.

Bejegyzés helye:Gyűlölet-bűncselekmények