A felsőpakonyi Herman Ottó Általános Iskolában februárban tartottunk Amnesty-órát és Ellenség-órát. Két nap, két-két osztálynak. A képzésekről Kollár Kármen képzőnk írt a Felsőpakonyi Agorába. A cikket itt is elolvashatjátok.

Kollár Kármen cikke a Felsőpakonyi Agorában

Amnesty órák az iskolában

Békés egymás mellett élés, az emberi méltóság tiszteletben tartása, odafigyelés, és az ezek elérésére vonatkozó aktív közreműködés – talán így lehetne a legtömörebben összefoglalni, mit is próbáltunk átadni a Felsőpakonyi Herman Ottó Általános Iskola tanulóinak az Amnesty International Magyarország által tartott foglalkozásokon. Wareczki Erika tanárnő felkérésre február 23-án és 24-én a 6., 7. és 8. évfolyamokban tettünk látogatást szervezetünk emberi jogi oktatási programja keretében, amelynek fő célja az előítélet mentesítés, az érzékenyítés, és az emberi jogi szemlélet átadása.

Ennek érdekében a 6. évfolyamhoz az „Ellenség-órát” vittük el, mely egy, a háború és az ellenségeskedés erkölcsi kérdéseit feszegető

gyermekkönyv feldolgozása drámapedagógiai eszközökkel. Csoportos beszélgetésekkel, játékokkal jutottunk el a kutyák és a macskák ellenségeskedésétől a háborúkban egymás ellen harcoló "ellenségekig". Mire gondolhat egy katona a lövészárokban egyedül, éjszaka, amikor esik az eső, étele már nincs, és a vize is fogytán? És mire gondol az ellensége a lövészárokban, pontosan ugyanebben a helyzetben? Mit tudnak a "kicsik" arról, mi is, ki is az ellenség? Mit is lehet tenni azért, hogy ne legyen az? Hogyan segíthet ebben minket a megismerés? Ezekre a kérdésekre sokszor meglepően érett válaszokat kapunk a gyerekektől.

A 7. és 8. évfolyamosoknál ún. Amnesty-órákat tartottunk, ami az erkölcsi tartalom mellett hangsúlyt fektet az Amnesty International munkájának bemutatására, és az önkéntesség népszerűsítésére. A 45 perces óra eleje ismerkedéssel telt, majd egy szerepjáték során a tanulók beleélhették magukat egy valamilyen szempontból hátránnyal induló személy helyzetébe. Ezek után levetítettünk egy kisfilmet a szervezetről, amit utána közös beszélgetéssel, morális kérdések felvetésével dolgoztunk fel.

Mind a két nap nagyon jól éreztük magunkat, kedves fogadtatásban részesültünk, és a tanulókkal is jól együtt tudtunk működni, játszani, beszélgetni. Felmerült, hogy a kisebbeknek szóló tematikával az alsóbb osztályokhoz is ellátogatunk majd a későbbiekben, illetve megfogalmazódott egy emberi jogi témákat feldolgozó szakkör ötlete is a jövő tanévtől, aminek mi is nagyon örülnénk, és az iskola kínálatát is színesítené. Reméljük, hogy az együttműködés a továbbiakban is folytatódik, mert úgy gondolom, a tolerancia és a békés egymás mellett élés mindannyiunk szívügye, és a tanórai keretek között idő hiányában nehezen feldolgozható etikai kérdésekről való beszélgetés a gyermekek értékrendjének alakításában is fontos szerepet játszik.

Bejegyzés helye:Emberi jogi oktatás